2013年8月22日 星期四

Run - D.M.C. - Walk This Way

1986年,經典饒舌團體Run-D.M.C.發表了專輯Raising Hell。其中的Walk This Way是Cover搖滾團體Aerosmith的同名歌曲(1975)。當時發起這個計劃的是知名唱片製作人Rick Rubin,而身為新興的巨星,Run-D.M.C.慎重地考慮是否要答應計劃,因為Run和D.M.C.當時看到歌詞覺得那都是白人的瞎扯淡,但是Jay覺得可以嘗試。最後便在Rick Rubin的安排下,兩團見面了,然後重錄了這首Walk this Way。




唱片發行之後造成了前所未有的大轟動,也讓這首歌成為第一首攻進BillBoard Hot100前五名的饒舌歌曲,把饒舌音樂帶入主流,不再只是黑人的自嗨音樂。同時也在各項發展都很劇烈的八零年代,幫助了打破黑白藩籬。MV中的牆面被打破已經很明顯的象徵了。

也因為這些音樂,使得Run-D.M.C.非常成功,接下了愛迪達的長年代言,我好想學他們不穿鞋帶喔!!!!



{*Joe Perry plays guitar riff*}

[Run]
現在有個後座情人*1, 而且是個假仙女
Now there's a backseat lover, that's always undercover
我們本來在聊天, 直到被我爸打斷
And we talk 'til my daddy say
他說「你在吃過瑪芬蛋糕*2之前, 根本什麼都還不算見過」
Said you ain't seen nothing, 'til you're down on a muffin
不過很確定的是, 有很多方法可以來改變現狀
And there's sure to be a change in ways
現在有個啦啦隊長, 相較之下過於早熟*3
Now there's a cheerleader, was a real young bleeder
在我印象中是如此
As far as I can reminisce
但是愛情中最棒的不是他, 而是她的妹妹和表妹
But the best thing of loving, was her sister and her cousin
而愛情總是從一個輕吻開始的, 像這樣!
And it started with a little kiss, like this!

{*Joe Perry plays guitar riff*}

[D.M.C. w/ Steven Tyler in background]
和男孩們一起坐在校園裡的蹺蹺板上
See-saw swinging, with the boys in school
她的腳就隨著搖擺飛入天際
And her feet are just fly up in the air
唱著「星期一猴子穿新衣~星期二猴子肚子餓~...」*4
Singing, "Hey diddle diddle with a kitty in the middle"
他們玩到什麼都不在意了
And they swinging like it just didn't care
所以我把握這機會, 在這個中學舞會
So I took a big chance, At the high school dance
準備把一個同樣想要玩一下的女孩
With a lady who was ready to play
主導的人不是我, 是她在調情
It wasn't me, she was foolin'
因為她很清楚該如何做
Cause she knew what was she was doin'
她告訴我說我得像這樣做!
When she told me how to walk this way!

[Hook - Steven Tyler]
像這樣做*5
Walk this way
像這樣說
Talk this way
像這樣做
Walk this way
像這樣說
Talk this way
像這樣做
Walk this way
像這樣說
Talk this way
像這樣做
Walk this way
像這樣說
Talk this way
好了就親我一下吧
Well just gimme a kiss

{*Joe Perry plays guitar riff*}
Oooh, 像這樣!
Oooh, like this!

[Run w/ Steven Tyler in background]
這個甜美的學生妹有著標準玩咖的特質
School girl sweetie with a classy kind of sassy
裙擺沿著大腿上爬, 早就超過了膝蓋
Skirt climbing way up her knee
有三個年輕女孩, 在體育館的置物櫃區
It was three young ladies, in the school gym locker
她們盯著誤闖而入的我
And they find they were looking at me
我是個中學輸家, 從沒有成功把過一個妹
I was high school loser, never made it with a lady
直到有個男孩告訴我, 我其實錯過了...
'Til a boy told me something I missed
錯過我的隔壁鄰居, 他有一個漂亮的女兒
That my next door neighbor, had a daughter had a favor
所以我輕吻了那個女孩, 像這樣!
So I gave the girl a little kiss, like this

[Run-D.M.C., Steven Tyler, and Rick Rubin]
和男孩們一起坐在校園裡的蹺蹺板上
See-saw swinging, with the boys in school
她的腳就隨著搖擺飛入天際
And her feet are just fly up in the air
唱著「星期一猴子穿新衣~星期二猴子肚子餓~...」*4
Singing, "Hey diddle diddle with a kitty in the middle"
我玩到什麼都不在意了
And I swinging like I just didn't care
所以我把握這機會, 在這個中學舞會
So I took a big chance, At the high school dance
準備把一個同樣想要玩一下的女孩
With a lady who was ready to play
主導的人不是我, 是她在調情
It wasn't me, she was foolin'
因為她很清楚該如何做
Cause she knew what was she was doin'
她告訴我說我得像這樣做!
When she told me how to walk this way!



[Hook - Steven Tyler, Rick Rubin]


*1 backseat lover,在後座談戀愛,和性愛。

*2 瑪芬蛋糕就是punani的意思。復習點我(注解14)

*3 young bleeder,女孩都會有月經,所以很年輕就有了,當然是早熟。

*4 這邊原文就是這種有壓韻的童謠(?)啦,反正翻了也聽不懂,所以用個大家知道的!

*5 Walk This Way其實是一個笑話,引用way的意義雙關,一方面表示真的路,一方面表示一個人的態度和作為。所以walk this way的本意是「走這條路」,而這首歌主要使用另一個意思「像這樣做」。如果對原版笑話有興趣的點我


沒有留言:

張貼留言